Stel de juiste vragen aan de bedrijfsarts

Gepubliceerd op: 06-08-2025

Uit de praktijk van onze ZW-casemanagers

Als uw werknemer ziek is dan is de bedrijfsarts een van de belangrijkste spelers in het re-integratie proces. De bedrijfsarts stelt vast of er sprake is van ziekte en geeft aan met welke beperkingen de werkgever en werknemer rekening moeten houden in het werk. Ontstaat hierin enige vorm van onduidelijkheid dan betekent dit vertraging in het re-integratie proces. Dit betekent niet alleen extra verzuim-, ZW en WIA-kosten voor de werkgever maar tevens onnodig veel stress voor de werknemer. Ziek zijn is al lastig genoeg, daar kies je als werknemer niet voor. Tel daar een extra portie stress bij op, dat draagt niet bij aan herstel van de werknemer en zorgt alleen maar voor een langere verzuimduur.

Equivalence voert voor vele grote werkgevers het ZW-eigenrisicodragerschap uit. Daarbij leveren onze klanten dagelijks nieuwe ZW-cases aan via ons EQUnet-portal. Hierin worden de benodigde gegevens voor de overdracht van het dossier van de betreffende ZW-gerechtigde ingevoerd en de reeds opgestelde poortwachter-documenten geüpload.

Aan de hand van deze informatie voeren onze ZW-casemanagers de poortwachter-toets uit. Dit is een analyse en controle op de tot op dat moment uitgevoerde re-integratieactiviteiten, de aanwezigheid en volledigheid van poortwachter-documenten en de gemaakte (re-integratie) -afspraken met de bedrijfsarts. Daarbij is het onze casemanagers opgevallen dat de kwaliteit van de verzuimbegeleiding bij toch best veel dossiers beter zou kunnen.

De reden hiervan blijkt vooral;

  • Capaciteitstekort, waardoor (poortwachter)stappen worden overgeslagen of vergeten, of activiteiten niet voldoende zijn gedocumenteerd;
  • Het ontbreken van een duidelijk verzuimbeleid of protocol bij de werkgever;
  • Het ontbreken van voldoende kennis op het vlak van verzuim en arbeidsongeschiktheid;
  • Het niet bewust zijn van de kosten die volgen na uitdiensttreding en het ontbreken van de 12 jaar-gedachte (werkgever is financieel verantwoordelijk voor 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte en 10 jaar WGA-uitkering bij arbeidsongeschiktheid);
  • De gedachte dat iemand ‘uit dienst gaat’ (uit het oog, uit het hart) en daardoor de aandacht aan het voorkomen van instroom in de ZW en de WIA verslapt.

Zorg voor een concrete vraagstelling richting de bedrijfsarts

De gebreken uiten zich naar de ervaring van onze casemanagers vooral in de samenwerking en de communicatie met de bedrijfsarts. Daarbij zien zij dat de bedrijfsarts geen, of niet de juiste vragen voorgelegd heeft gekregen, er geen duidelijke communicatie is over de (on)mogelijkheden van de zieke werknemer en er geen duidelijk gezamenlijk (werkgever/werknemer|) doel is vastgesteld.

Zorg er voor dat u -wanneer uw werknemer naar de bedrijfsarts gaat- van tevoren een concrete vraagstelling naar de bedrijfsarts stuurt. Informeer de bedrijfsarts kort over de voortgang van de re-integratie en stel alleen de vragen die direct verband houden met de re-integratie. Houd het kort en concreet als u een duidelijk advies van de bedrijfsarts retour wilt hebben. Betrek de werknemer hierin indien mogelijk. Zorg ervoor dat er geen vragen in de lucht blijven hangen. Als u deze vragen achteraf moet stellen aan de bedrijfsarts dan kost het weer extra tijd, geld en uiteindelijk duurt de re-integratie langer. Re-integratie moet voor alle partijen duidelijk zijn, alleen dan is het succesvol.

Welke vragen zijn belangrijk om aan de bedrijfsarts te stellen?

  • Bestaat er recht op de no-risk polis of andere vangnetregelingen?
  • Zijn de beperkingen duurzaam van aard? Een belangrijke vraag om te toetsen of verkorte wachttijd IVA aangevraagd moet worden.
  • Is het gezamenlijk opgestelde doel van werkgever/werknemer haalbaar gezien de medische beperkingen en de behandeling daarvan? Zo nee, wat moet er in het beoogde doel worden bijgesteld?
  • Wat is de verwachte herstelprognose?
  • Met welke beperkingen dient er rekening te worden gehouden in het werk? Als er bijvoorbeeld wordt aangegeven dat iemand niet beroepsmatig kan autorijden betekent dit dan ook dat de werknemer niet met de auto naar het werk kan komen? Het is belangrijk dat uw werknemer gaat ondervinden wat wel en niet lukt in het werk en dat hierover duidelijke re-integratie afspraken worden gemaakt.
  • Onder welke voorwaarden/omstandigheden kan de werknemer de eerste stap maken naar re-integratie/kan werkhervatting plaatsvinden?
  • Wat is het actuele belastbaarheid advies in uren en werkzaamheden?
  • Heeft betrokkene op dit moment benutbare mogelijkheden?
    • Zo ja: wat is uw advies voor een opbouwschema? Met welke beperkingen moet dan rekening worden gehouden?
    • Zo nee: is de conclusie geen benutbare mogelijkheden conform de criteria uit het schattingsbesluit? Kunt u hiervoor in uw rapportage een onderbouwing geven?
  • Wat is uw advies inzake behandeling in de curatieve sector? Is deze adequaat? Laat de bedrijfsarts medische informatie opvragen bij de behandelaar.
  • Kunt u op basis van de ontvangen medische informatie uit de curatieve sector ook een onderbouwing geven voor de prognose van het verdere herstel, maar ook voor de duurzaamheid van het herstel?

Zorg er dus voor dat u goed en direct contact heeft met uw bedrijfsarts aangezien de verzuimbegeleiding van uw (voormalig) werknemer maximaal 104 weken duurt. Zorg er tevens voor dat de bedrijfsarts op de hoogte is van de voortgang van de re-integratie en dat uw bedrijfsarts weet wat voor werkzaamheden er in uw organisatie worden uitgevoerd. Het is tevens belangrijk dat de werknemer zich gehoord voelt door de bedrijfsarts. Is dit niet het geval, spreek het dan ook direct uit, laat het niet sudderen want dat zorgt alleen maar voor weerstand en stagnatie in het re-integratie proces.

Meer informatie